Федерален институт за развитие на стойката и упражнения (регистрирано сдружение) и ергономичния дизайн на работните места на учениците.
(Ръководител: Dr. Dieter Breithecker)

Ергономия – тема за юношите и работното им място

Седим по нашия си начин

Днес ние прекарваме значително повече време седейки и сме много по-малко физически активни, отколкото преди 20 години. По-голямата част от проблемите, свързани с уврежданията на хората, лекарите виждат като резултат от ниската физическа активност, заседналия живот и статичните дейности (седене пред компютъра, видеоигри, телевизия и т.н.).

Фактите:
• Цивилизацията и условията на работа водят често до неправилно и дълго седене.

• Още от детска възраст много от нещата не тръгват добре (по отношение на връзката правилно седене-стоене). Здравните последици от това, за съжаление, често са фатални. Продължителният заседнал живот засяга подрастващите точно във времето, когато те се развиват изключително бързо физически.

• Комбинацията от липса на движение и неправилно седене е изключително вредна за гръбначния стълб и влияе силно върху способността за концентрация.

• Продължителното заседяване  има ужасен ефект върху тялото, ума и душата.

Дегенеративните заболявания на опорно-двигателния апарат и в частност на гръбначния стълб, са едни от най-честите заболявания, и са постоянен проблем при човека във всичките възрастови групи.

Скелетът ни се противопоставя ожесточено срещу насилственото лишаване от движение и увеличената умора при седене, и отвръща с оплаквания, някои от тях сериозни.

Резултатите:
• 80% от населението има болки в гърба в определен етап от живота си;
• 50% от населението има болки в гърба най-малко веднъж годишно;
• 25% от населението страда от  хронична болка в гърба;
Само 15% от тези болести са свързани с органични заболявания – всички други проблеми с гърба са следствие от липсата на движение, дълго заседяване и неправилно седене!

Последствията от неправилното седене

Традиционните мебели насърчават потребителя да седи изправен и неподвижен. Смятаме, че този тип седене  вече не е актуален. Дори широко разпространеното мнение, че движението отнема от вниманието и концентрацията вече не е валидно.
Стандартно столовете са с неподвижна седалка, която се наклонява назад и образува кухина. Седалището хлътва в тази вдлъбнатина, предизвиквайки спазми в слънчевия сплит. Нарушават се дишането и циркулацията на кръвта и до органите ни не достига достатъчно кислород.

Като резултатът може да се намалеят вниманието и концентрацията:

1. Тазът хлътва все по-назад и гърба се заобля. Особено в  развиващите се тела на деца и юноши, костната структура може да бъде трайно деформирана.
2. Мускулите на раменете, врата и гърба стават напрегнати.
3. Гръбначният мозък е притиснат от едната страна.
4. Мускулите на стомаха се отпускат и храносмилателните органи се потискат.

По време на седене, телата ни се борят с гравитацията. Скованата стойка на седене е управляема (податлива) за ограничен период от време. В крайна сметка, статичната позиция може да доведе до психическо и физическо увреждане поради лошо снабдяване с кислород.
Това е причината, поради която ергономичните стандарти за човешки работни места трябва да бъдат категорично търсени и изисквани.

Във всяка страна има индустриални стандарти и изисквания към работните места и работните условия на хората в офиси или в производството. Въпреки това, твърде малко е направено за деца и тийнейджъри, които са в още по-голяма опасност (поради бързото им израстване и развитие) от увреждане на гърба за цял живот. Като цяло правилното седене на децата и юношите в периода им на израстване се недооценява и пренебрегва, като в много случай възможностите за влияние и корекции впоследствие са силно ограничени и изискват много време и усилия.

Правилни и неправилни бюра
Подобно на стола, абсолютно задължително за едно ученическо бюро е то да бъде регулируемо на височина според височината на детето. Също толкова важно е то да е с плот, на който да се регулира наклона при различните задачи като четене, писане или рисуване.

При стандартните бюра на детето се налага да си навежда главата и шията, което води до не-ергономична и натоварваща позиция на тялото. Същото важи и за използването на компютър.

Здраве, благополучие и концентрация – Ергономичните концепции решават

Тялото ни е зависимо от оросяването на крайниците и органите и циркулацията на кръвта.
Човешкото тяло изисква постоянен поток на кръв, заради снабдяването ни с кислород и хранителни вещества от нея. Движението е от основно значение за този процес и затова тялото не трябва да остава в статична позиция за дълъг период от време.

Типичен пример за това естествено изискване за движение е редовната смяна на опорния крак, когато се изправяте – тялото несъзнателно премества тежестта от ляво на дясно, както е необходимо. Така е и с мястото за сядане – организмът има нужда от система  (бюро и стол), която позволява свобода на движението.

Столовете трябва да насърчават движението, а не да го ограничават. Освен механизъм за регулиране на височината, ергономични столове трябва имат гъвкава приспособима повърхност за сядане, която следва всяка промяна на положението на тялото и осигурява непрекъснатото му движение. Въртящият механизъм на столовете трябва да осигурява лесно въртене и в двете посоки. Това насърчава естествените импулсивни движения на седящите деца, юноши, студенти. Ние наричаме тези естествени и здравословни движения „динамично седене„.

С динамичното седене се постигат няколко физиологични ползи:

• гръбначните вибрации се сменят редовно;
• гръбначните дискове непрекъснато се захранват с хранителни вещества;
• гръбните мускули са стимулирани;
• повече от 100 стави на гръбначния стълб са в състояние да се движат свободно;
• кръвообращението и доставките на кислород са оптимизирани;
• метаболизма на мозъка се поддържа (не се ограничава) и спомага за насърчаване на концентрацията.

Тялото е създадена за движение – да се даде възможност на живота да пулсира

Общият знаменател за качеството на тялото, ума и душата са движението и промяната. Това се базира на факта, че хората, особено учениците и подрастващите, все още не могат да седят продължително, докато учат.
Имаме нужда от ерго-динамични решения, които приемат присъщата нужда на тялото от движение и промяна, така че учениците да са насърчени за динамично седене.

Най-добрата стойка на тялото винаги е следващата. Затова ние препоръчваме разпределението на времето да бъде:

– 50% седене (динамично седене);
– 25% стоене;
– 25% ходене.

Седене и работа. Седене и отдих. Различните дейности изискват различни положение и наклон на седалките
При изместване тежестта на тялото се променя наклона на повърхността за сядане напред или назад. Това позволява лесна промяна от почиваща позиция, която отпуска гърба, към физиологична позиция за работа.

Релаксиращата поза на гръбначния стълб е когато облегалката е наклонена. Тази релаксираща позиция осигурява на гръбначните дискове, мускулите и сухожилията шанс да се възстановят.

Работата изисква определена позиция на масата или бюрото. Движението напред на горната част на тялото се подпомага от седящата повърхност, която също е наклонена напред. Това гарантира, че таза е леко вдигнат, което от своя страна, дава възможност на гърба да се поддържа в изправено положение по-лесно. Учениците трябва да бъдат насърчавани да използват облегалката за подкрепа през цялото време, и да променят наклона на техните бюра според заниманията, които вършат – четене, писане, рисуване.

Движението не само идва от главата – движението също е добро за главата

Мебелите с ергономичен дизайн могат да предложат значителни ползи и да допринесат  за успешното обучение на учениците.

В частност динамичното седене подпомага невроналните функции и свързаните с тях обучение, запаметяването (формиране и развитие на паметта) и интелектуалния капацитет на ученика. То стимулира центъра за сетивност и движение в мозъка и увеличава силата на концентрацията, както и мотивацията.

Движението в неговата компексност поддържа нервните клетки, синаптичното превключване и работоспособността. Това включва ходене, катерене, балансиране, упражнения и разтягане на стола. Тези дейности стимулират определени зони на мозъка по сложен начин, което води до невротропно (клетъчно защитено) произвеждане на фактори, които гарантират комутацията и задържането на невротропите структури, т.е. те стимулират последващия растеж, така както и първоначалния растеж на нервните влакна и нервния метаболизъм. Получените диференциални невротропни свързващи вериги също формират основата за когнитивните способности на индивида.

Според последните изследвания, подобряване на кратковременната памет (работна памет) и подобряване на способността за учене може да бъде постигната по този начин.

Д-р Д. Breithecker, Федерална работна група на развитието на позата и упражнения
Висбаден, Германия
Член на Международната Ергономия асоциация (IEA)