Първият учебен ден слага началото на цял нов етап в живота на детето – ученическият. Първата домашна работа, по-късно и първите тестове са нови предизвикателства. В училище детето натрупва много нови впечатления.

Обичайна практика в началното училище е след храненето на обяд, преди занималнята, децата да излязат навън и да потичат и поиграят в двора – около 60 до 90 минути са достатъчни, за да се разсеят и починат. След като се приберат в класната стая и започнат подготовката на домашните, често на децата им е доста трудно  да се концентрират и да превключат на режим учене.

Вижте някои важни съвети и информация за това как правилната мотивация подкрепя Вашето дете в първи и втори клас.

Как да започнем с домашното за училище?

За първокласниците писането на домашни е новост и е нужно малко време децата да свикнат с това ново изискване към тях. Дори и за по-големите деца е трудно да преминат бързо от игра към учене. Удачно е в началото да се започне с нещо лесно. Ако пак не се получава, може да се направи някоя кратка „мисловна игра“ или упражнение за концентрация. Те трябва да са забавни, да настроят малкия ученик и да осигурят плавен преход от игра към подготовка на домашните.

Детските активни карти са подходящ вариант за преход към ученето. Това са карти с игри-задачи, които са забавни и укрепват способността за концентриране и запомняне. Задачите развиват логиката, концентрацията и въображението на малките ученици. Дори деца в предучилищна възраст могат да развиват уменията си за концентрация и запаметяване, като играят с тези карти. Картите са със забавни картинки и лесни за използване. Това мотивира децата и прави прехода към домашното много по-лесен.

Как мога да мотивирам моя малък ученик?

Чрез игрите децата научават колко приятен може да бъде успеха, когато са работили упорито и са постигнали нещо сами. Удовлетворението от справянето и от победата ще мотивира детето в бъдеще. Ако едно дете не изпитва това чувство, няма да има стимул за справяне с новите предизвикателства в бъдеще.

Същото важи и за домашното и ученето. Наградата за постигнат успех не трябва да бъде материална (като бонбон или друга придобивка), а признание за постигнатите резултати и похвала за направените усилия. Когато малкият първокласник получи добра оценка, удовлетвореността за постигнатия успех трябва да се свързва с положените усилия. Трябва да му стане ясно, че положеният труд за учене и подготовка и усилията му са довели добрия резултат и постигнатия успех. По този начин малкият ученик разбира връзката между активното учение и успеха. Това мотивира детето да продължи да полага усилията и в бъдеще. А похвалата на учителя за добре свършената работа е ценна и предизвиква чувство на гордост и удовлетворение. Успехът насърчава за нови успехи и ще мотивира детето и в бъдеще да получава похвали. Като цяло мотивацията е съществен фактор за успешното учене. Ако детето иска да знае нещо и се интересува от някаква тема, то ще иска да научи повече и ще положи допълнителни усилия.

Как могат да бъдат избегнати временните неуспехи в училище?

Искрената похвала и признанието на собствените му постижения показват на детето, че усилията му са се изплатили. Но на децата трябва да им е ясно, че има и временните неуспехи и те са нормална част от процеса на развитие и учене. Важно е и родителите да бъдат търпеливи и подкрепящи.

Сравняването на работата на децата в училище и у дома е излишно и създава ненужно напрежение. Децата са различни и не трябва да се прилагат еднакви изисквания към тях. Както всички добре знаем, всяко дете е уникално и има свои собствени силни и слаби страни.

 Важна е радостта от малките успехи!
детски мебели за обзавеждане на стая на първокласник

Осигуряване на ергономично работно място в детската стая с ергономични детски бюра и детски столове също е важно за малки ученик. Когато мебелите в къщи не са удобни и не му пасват, той се разсейва повече и губи концентрация.

Нашите 10 moll-съвета за подготовка на домашните без стрес

В допълнение към ергономично работно място за ученика, ето ги и нашите съвети, които могат да помогнат на родителите и децата у дома за следобедното учене и писане на домашни без стрес:

  1. Преди да започнете с домашните, насладете се на здравословен обяд и кратка почивка след това.
  2. Определете времето за подготовка на домашните – за първокласниците не трябва да е повече от 30 минути.
  3. Поддържайте детското бюро подредено – чекмеджетата, детските контейнери и допълнителните надстройки moll осигуряват необходимото място за съхранение на ученическите пособия.
  4. Осигурете спокойна обстановка, без разсейващи елементи. Ученето е по-бързо и лесно, когато телефона, радиото, телевизора са изключени и когато (ако има възможност) няма играещи деца в стаята.
  5. Насърчавайте независимостта на децата. Оставете ги първо да се справят сами. Ако не успеят или се затрудняват, тогава се намесете и Вие и им помогнете.
  6. Започнете с по-лесните задачи – за мотивация и чувство на удовлетвореност от постигнатия успех.
  7. Понякога задачите звучат много сложно на децата. Обяснете им ги на разбираем за тях език.
  8. Оставете най-трудните домашни за накрая и работете заедно. Ако детето започне с тях и не успее, това може да го разстрои и после да не е в състояние да напише и по-лесните домашни. Ако учебното съдържание е неразбираемо, говорете с учителя за допълнителна консултация. Важно е детето да усеща подкрепата и да знае, че може да разчита на Вас и на учителите.
  9. Решавани ли са подобни задачи и преди? Това улеснява детето, защото му дава възможност да си припомни и да ги сравни.
  10. Кратките почивки между различните предмети зареждат децата с нова сила. Различни простички упражнения по време на почивките, увеличават концентрацията на детето и го разтоварват. Лесни и ефективни упражнения вижте тук.
мебели за стаята на първокласник

Как да мотивирате детето си да учи и да се упражнява?

  1. Детето трябва да опита само да напише домашното, преди родител да предложи помощта си. Похвалете го за нещата, с които се е справило само.
  2. Подкрепяйте желанието на детето да изследва, дори ако това го разстройва или обърква. Докато нещо не се повреди, позволете му да изпробва своите идеи и да опознае границите си.
  3. Похвалете свършеното, дори и да има какво да се желае! Домашното без грешки не означава, че трябва да е прегледно и спретнато. Четливото писане обсъдете с ученика на по-късен етап.
  4. Бъдете отворени за творчески и необичайни решения. Защо да трябва всички домашни да се пишат по един и същи начин?

Защо времето след учене е толкова важно?

Здравият разум ни казва, че времето за „активно учене” е важно за трайното запаметяване на учебния материал. Но все повече изследванията показват, че времето след ученето е много по-важно – времето, когато не седим на бюрото се, а правим нещо друго.

Как човек продължава да учи след времето на активното учене?

Когато учим, новото съдържание се запеметява в краткосрочната памети и остава там за кратко – минути до часове. Съдържанието първо се съхранява на синаптично ниво, след това се прехвърля на системно ниво. Това изисква затвърдяване на наученото. Това затвърдяване на научените знания може да бъде подкрепено от упражнения, почивка, сън или релаксация.

Защо мозъкът се нуждае от почивка?

За емоционалното и психичното здраве на децата е важно компютрите, мобилните телефони и телевизорите да бъдат изключени за определен период от време след учене – за да не се преумори мозъкът им, защото точно това се случва с медийното потребление. Мозъкът има нужда от малко почивка, не може незабавно да се зареди отново с нови импулси и това е особено важно за постоянната памет и за запаметяване на ново съдържание. Малкият ученик може да дремне малко, ако има нужда от това. По време на сън мозъкът обработва и запаметява многобройните впечатления и получената информация. Медитацията и отпускащите упражнения също влияят добре и подкрепят мозъка при учението. А ако детето Ви има нужда от повече движение, разходката на чист въздух винаги е добър вариант и също помага на мозъка в запаметяване на наученото.