Възможно ли е да е подредена детската стая и как може да се случи това?
За много деца стаята им е в перфектен вид, когато играчките и другите им неща са разпръснати навсякъде, а възглавниците и завивките са струпани някак на леглото. Но обикновено родителите имат съвсем различно виждане и изискват от децата съзнателно да се грижат за реда в стаята си.
Родителите са най-важния ролеви модел за децата. С поведението си, те дават пример и показват желаната степен на ред. Ако родителите редовно почистват след себе си и връщат нещата там, откъдето са ги взели, децата се учат на ред от най-ранна възраст, като ги наблюдават и имитират.
Подреждането се улеснява от подходящото обзавеждане за детски стаи. Подходящите мебели и достатъчното място за съхранение са предпоставки за подредена детска стая. Детските мебели трябва да са съобразени с височината и възрастта на децата, да са качествени, безопасни и стабилни.
Как да научим децата да подреждат?
Деца, които сами си подреждат стаите, са рядко срещано явление. Никой не се ражда с желанието да чисти и подрежда. Всеки индивид има свое усещане за ред и развива собствена система за подреждане и тя обикновено се различава от тази на останалите. В идеалния случай, родителите не трябва да налагат на децата своя начин на подреждане, а да ги мотивират да намерят своята система. Ергономичните бюра и столове за детската стая, както и етажерките и контейнерите за детската стая, помагат за подобряване на подредеността в детската.
Ето няколко съвета как подреждането и почистването могат да са по-забавни и по-приятни за малките деца:
- Показвайте, обяснявайте, напътствайте и подкрепяйте. Детето трябва да се научи да подрежда, но отначало няма да се справи без помощта на възрастен. Не е достатъчно да гледате и да кажете: „Хайде сега си подреди стаята“. Покажете как се прави, демонстрирайте индивидуалните стъпки, обяснявайте процедурата и насърчавайте участието на детето. Опитайте се да мотивирате малчугана: „Искаш ли да ми помогнеш да прибера играчките в коша? Ако го правим заедно, ще е много по-приятно.“
- Дайте му самостоятелност. След като децата „свикнат“ да си подреждат с някой родител, бързо ще дойде времето, когато ще искат да го правят самостоятелно. За едно малко дете най-голямото вдъхновение е да може да прави нещата само „Вече мога сам/а“. В началото това става бавно, но скоро децата започват да се справят много по-бързо. Нужни са само време и търпение.
- Улеснете подреждането за децата. На чекмеджетата и кутиите за играчките може да залепите стикер с картинка/снимка на нещата, които трябва да се прибират вътре. Направете си сигнал за начало на почистването и край на игрите – може да е някоя забавна песничка, измислена от вас и т.н.
- Определете правилата. Пример следващата игра започва само когато предишните играчки са прибрани. Така за новата игра ще има достатъчно място, няма да е претрупано, а на детето ще му е по-прегледно и по-лесно да достига до всичко наоколо.
- Бъдете постоянни в това начинание (доколкото ви е възможно :-))
Когато са на 5-6 години, децата вече могат да поддържат някакъв ред в стаята си. А за да не ги откажете от подреждането, не реагирайте остро за няколко неприбрани играчки или дрехи.
Подреждането при малките ученици
Разхвърляната детска стая разсейва и обикновено пречи на учебния процес. Подреденото бюро те приканва да седнеш и да учиш/работиш на него.
Много родители разчитат, че с увеличаването на възрастта, децата ще започнат да подреждат стаята си сами. В тази възраст ролята ви е да помагате на децата си да се справят с подреждането на стаята бързо. За да ги улесните, изисквайте съвсем конкретни неща от тях какво и кога да се подреди/почисти. Примери: подреди си учебниците и тетрадките след учене, почисти си бюрото след рисуване, прибери си играчките преди лягане и т.н.
Защо са толкова важни подреждането и добрата учебна атмосфера?
Подредената стая е важна, защото не разсейва децата и спомага за тяхната концентрация. Това важи и за първокласниците, и за учениците от началното и основното училище, и за по-големи деца.
Детското бюро е важна част от работния процес на учениците. Бюрото трябва да осигурява достатъчно пространство за работа, но и достатъчно място за съхранение на учебните материали.
Тъй като хаосът около бюрото води до разсейване, а търсенето на принадлежности може да отнеме повече време, moll Funktionsmöbel предлагат допълнително практични аксесоари и надстройки за по-доброто подреждане и организиране на учебните материали.
Чекмеджетата на детските бюра moll Winner и moll Champion са оборудвани с гума и разделител. Органайзерът moll Orgaset е с вградени острилка и държач за лепяща лента, които са винаги на мястото си. Контейнерите на колелца moll Profi и moll Cubic (с 3 чекмеджета, най-горното от които е органайзер за дребните неща и тайна кутия), могат да се позиционират под или до бюрото за по-лесен достъп до нещата там.
Защо е важно детето да учи на собствено бюро?
Доброто и здравословно учене е възможно, само когато бюрото и детският работен кът са пригодени за детето и са съобразени с възрастта, височината, навиците му, хобитата му. Редът на и около бюрото предразполага към учене и креативност.
Творческият хаос е присъщ на много малко хора. Ако работите (учите) в такава обстановка ще се разсейвате, разконцентрирате и ще губите много време в търсенето на нещо.
Учениците имат нужда от много място за съхранение на учебниците, помагалата и работните материали. Бюрата moll могат да бъдат надстроени (настрани, отзад и нагоре) с подходящи модули и по този начин да осигурят необходимото място за съхраняване и допълнителна работна площ.
Чекмеджетата и контейнерите moll събират много и всякакви учебни материали – и по-малки, и по-големи, като учебници, тетрадки, помагала, папки, блокове, четки, химикалки, чертожни инструменти и т.н. Контейнерите moll Pro и moll Cubicmax са като шкафчета на колелца – те са не само с чекмеджета, но и с рафтове за класьори, вертикални поставки и други по-големи материали.
Други практични аксесоари moll, с които редът около бюрото се поддържа лесно, са куката за раници, държачът за кабели, джоб-органайзер Utensilo, подложка за бюро, държач за програма/учебник и т.н.
Всичко това подпомага и предразполага децата за подредена детска стая.