Отговорът е прост: намерете причината и прилагайте някои хитрини за насърчаване на концентрацията.
Всяко дете притежава способността да се концентрира. Но концентрацията не е вродена способност, тя се учи. Понякога този процес е по-бърз, понякога е по-бавен. Концентрацията не е пряко свързана с интелигентността – не е доказано, че по-интелигентните деца са по-способни да се концентрират и обратното. Концентрацията при децата зависи и от графика им и техните навици в ежедневието.
Влияние върху концентрацията на децата могат да оказват фактори като:
-
липсата на сън;
-
недостатъчно приети течности;
-
пропускане на закуската сутрин;
-
стрес и напрежение;
-
недостатъчно движение и физически упражнения;
-
нивата на шум;
-
проблеми в училище или у дома;
- темата или материала не са интересни и ученето не е забавно.
Ученето се основава почти изцяло на концентрация, затова е важно тя да се насърчава дори в ранна възраст. Желателно е да се започне още в детската градина. Упражненията за насърчаване на концентрацията трябва да са забавни за децата и не трябва да се правят под натиск или със сила.
Времето, през което децата могат да се концентрират в определена възраст е приблизително това:
-
5 до 7 години: до 15 минути;
-
7 до 10 години: до 20 минути;
-
10 до 12 годишна: до 25 минути;
-
12 до 16 години: до 30 минути.
Важно е да има достатъчно почивка и време за възстановяване между периодите на концентрация. Детето се нуждае от време да се „презареди“ с нова енергия. При 20 минутна „работа“, препоръчително е почивката да бъде 5-10 минути. През това време детето може да прави всичко, което му е забавно или интересно, да се разходи (за препоръчване на чист въздух), да си играе, да се отпусне и т.н., всичко без телевизия, компютри, електронни игри.
Сред основните предпоставки за насърчаване на концентрацията, наред със съня и физическата активност, е пълноценната закуска сутрин. Без закуска децата не са достатъчно „заредени“ за училище. Родители, станете по-рано и отделете време, за да закусите заедно с децата си.
Още един важен фактор, който влияе на концентрацията е „работната“ среда на детето, или мястото, където то учи. Бюрото и столът трябва да са ергономични, да „растат“ с детето и да могат да се адаптират към неговото тяло. Когато учениците използват некомфортни за тях работни места, се натоварват неправилно гърба и очите им, нарушава се тяхната концентрация и те бързо губят интереса и ентусиазма си.
От опит знаем, че когато работното място е неудобно и непрактично, се появяват болежки и не работим с удоволствие. Ергономични мебели трябва да има във всяка детска стая.
по материали на moll Funktionsmöbel GmbH